Succesvolle samenwerking bij de realisatie van de onderdoorgang Wolfheze

Voor het project 'Spooronderdoorgang Wolfheze' heeft ProRail de opdracht verleend aan een samenwerkingsverband van Van Hattum en Blankevoort (VHB) en VolkerRail. Gebr. Van Kessel is als onderaannemer nauw betrokken bij het ontwerp en de realisatie van het project. Het contract betreft een UAV-GC-overeenkomst, wat inhoudt dat naast de uitvoering ook het ontwerp verder wordt uitgewerkt vanuit een schetsontwerp. Vanaf de tenderfase werd er al integraal samengewerkt om een efficiënte en goed gestructureerde uitvoering te waarborgen. De samenwerking tussen de verschillende partijen en het betrekken van de uitvoering in deze vroege fase zorgden voor een winnende aanbieding. Op 22 oktober 2024 gaf ProRail definitief groen licht voor de realisatie van de Wolfheze Onderdoorgang en SpoorSanering (WOSS), waarna de opstartfase van het project begon.

Tekening Wolfheze

Van ontwerp naar realisatie

Op basis van de gegunde opdracht wordt het ontwerp in drie fasen verder uitgewerkt:

  1. Schetsontwerp (SO-fase): In deze fase worden het contract en het ontwerp gevalideerd in samenwerking met ProRail.
  2. Integraal Ontwerp (IO-fase): Het ontwerp wordt verder uitgewerkt tot een definitief ontwerp en vormt de basis voor vergunningaanvragen.
  3. Uitvoeringsontwerp (UO-fase): De definitieve uitwerking wordt voorbereid voor inkoop, uitvoering en maatvoering.

Voor de uitwerking van het ontwerp is het projectteam van Gebr. Van Kessel uitgebreid met een ontwerpleider, twee ontwerpers, een specialist waterhuishouding en een specialist verhardingen. Daarnaast is het maatvoeringsteam betrokken voor de 0-meting. De coördinatie ligt bij Ignas Ubbink, terwijl de projectleiding in handen is van Zeno Hartman. Zij zorgen ervoor dat de kennis uit de tenderfase optimaal wordt benut in de realisatiefase. Daan Vellinga sluit aan bij de voorbereiding van de uitvoering.

Validatie en integratie

Tijdens de SO-fase zijn diverse validatiesessies gehouden om het ontwerp en de daaraan verbonden eisen nader af te stemmen met  ProRail en de gemeente Renkum. In deze sessies werden de contractstukken en de verwachtingen kritisch getoetst, wat resulteerde in een succesvolle en constructieve afronding van deze fase.

De maatvoerders van Gebr. Van Kessel, onder leiding van Yanco Heiwegen, voerden in samenwerking met de maatvoerders van VolkerRail de 0-meting uit. Hierdoor ontstond er inzicht in de bestaande situatie en de aansluiting van het ontwerp op de omgeving. Dit is essentieel, omdat het bestaande stationsgebouw behouden blijft en geïntegreerd moet worden in de nieuwe infrastructuur. Daarnaast zijn de voorbereidingen en de opstart van de veldonderzoeken inmiddels afgerond.

Vooruitblik naar de uitvoeringsfase

Momenteel bevindt het project zich in de IO-fase, die naar verwachting in juni 2025 wordt afgerond. Gedurende dit proces blijft een nauwe afstemming met de opdrachtgever cruciaal. 

Dankzij een gestructureerde aanpak en de intensieve samenwerking tussen alle betrokken partijen verloopt het proces efficiënt en effectief. De integrale aanpak en gezamenlijke inspanningen dragen bij aan een succesvolle realisatie van het project WOSS, waarbij een veilige en toekomstbestendige infrastructuur in Wolfheze wordt gewaarborgd.